تعریف پیشینیان از موسیقی

پیشینیان موسیقی را چنین تعریف کرده اند: معرفت الحان و آنچه التیام الحان بدان بود و بدان کامل شود. ارسطو موسیقی را یکی از شاخه های ریاضی می دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته اند، همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده است ولی از آنجا که همه ویژگی های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، بلکه ذوق و قریحۀ سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نیز می دانند. در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گسترده است که دارای بخش های گوناگون و تخصصی می باشد.

فواید آواز خواندن

آواز خواندن نه تنها می تواند روحیه شما را بهتر کند، بلکه تأثیر زیادی در سلامت جسمانی شما دارد.

  • محققان معتقدند آواز خواندن یک نوع ورزش است، چرا که شما در طی آن مجبور می شوید شش های خود را از هوا پر و خالی کنید، ضربان قلبتان افزایش پیدا می کند و خون سریع تر در بدن شما به جریان می افتد که همه این عوامل فواید زیادی برای سلامت جسمانی بدن دارد. در طول چند سال گذشته مرکز تحقیقات سلامت قلب انگلستان کمپین هایی را به راه انداخته است تا مردم را تشویق به خواندن کنند.

دقت در نواختن

چرا نواختن با این همه نادرستی همراه است؟
 تا حد زیادی علت تردید ذهنی است...
ساده ترین قطعه خود را برداشته و با سرعت عادی بنوازید. ذهن خود را متوجه آن نگه دارید, نادرستی و بی دقتی از میان می رود. با این همه اگر قطعه ایی دشوارتر را بردارید و آن را تا حدی سریع تر از حد توانایی خود بنوازید, بی دقتی و خطا فورا ظاهر می شود. راز این مسئله در همین است.
آهسته نواختن به اراده ایی قوی نیاز دارد. آسان میتوان به خواسته های خود بال و پر داد تا ما را به سریع تر نواختن بکشانند و با خود ببرند.
هنرجو تنها به. کمک کار سخت باید آرام تمرین کند و سپس آرام آرام به سرعت خود بیافزاید و نهایتا نباید با سرعتی به اجرا بپردازد که به آشفتگی در ذهن و انگشتان می انجامد. برای سرعت هیچ حدی وجود ندارد به شرط آن که بتوانیم درست بنوازیم.
یک آزمون خوب برای دقت آن است که ببینید آیا می توانید یک قطعه را در هر سرعتی بنوازید. معمولا اجرای یک اثر با سرعتی متوسط از اجرای آن با سرعت بالا سخت تر است. مترونوم وسیله خوبی برای آزمون سرعت است. ابتدا به آرامی نواختنِ با آن را شروع کنید و کم کم سرعت را با تکرار فراوان بالا ببرید. سعی کنید همین را بدون مترونوم نیز انجام دهید. هنر جو باید حس تمپو را در خود پدید آورد. در واقع آثار موسیقی در کل با تمپوهای متفاوتی شناخته می شوند. هنرجو باید یاد بگیرد تقریبا به طور غریزی سرعت موومان های مختلف یک سونات بتهوون, نوکتورن های شوپن یا شبانه های شومان را دریابد. البته بی شک میان تمپوهای انتخابی افراد تفاوت هایی وجود دارد اما تمپو های اغراق آمیز ( چه بسیار تند و چه بسیار کند ) در میان شایع ترین اشکالِ بی دقتی جای می گیرند...

تمرکز در هنگام تمرین و نوازندگی

معمولاً در هنگام تمرین و نوازندگی، افکاری به ذهن شما خطور می کنند که باعث می شوند تمرکز خود را از دست بدهید و دچار اشتباه شوید. این اندیشه های مزاحم، اغلب به طور ناگهانی پدیدار می شوند و به شدت نوازندگی شما را تحت الشعاع خود قرار می دهند.
یکی از راه هایی که می توانید بر این افکار غلبه کنید، تمرین «ذهن فعال» است.

فواید نواختن موسیقی

1- دروس موسیقی نسبت به دروس کامپیوتر بسیار سودمندتر هستند و می توانند مهارت های استدلالی موردنیاز در کودکان برای یادگیری علوم و ریاضیات را بهبود بخشند. (ژورنال نورولوژیک- فوریه 1997)

2- فعالیت مغز افرادی که موسیقی می نوازند هنگام انجام فعالیت های فکری نظیر شطرنج، علوم، ریاضیات و مهندسی 34% بیشتر از افراد عادی است. (دانشگاه کالیفرنیا، Irvin study)

3- یادگیری موسیقی قبل از سن 7 سالگی به فرآیند شکل گیری ارتباطات بخش های حرکتی و احساسی مغز کمک می کند. (مطالعات دانشگاه کنکوردیا)

تأثیرات موسیقی بر رشد فکر و ذهن و سلامت انسان

در مغز نوازندگان سازهای زهی و پیانو بخش هایی که مسئول کنترل حرکات دست هستند 40 درصد رشد بیشتری دارند. همچنین جسم پینه ای مغز نوازندگانی که قبل از سن 7 سالگی شروع به فراگیری ساز نموده اند بزرگ تر از سایرین است. از این رو بین دو نیم کره و بخش های مختلف مغز آنان ارتباط و هماهنگی بیشتر و بهتری برقرار می شود.

هر یک از دو نیم کره مغز وظایف متفاوتی بر عهده دارد. نیم کره چپ مسئول تجزیه و تحلیل مسائل و مرکز تعلیم است و نیم کره راست احساسات، تخیلات و قدرت ابتکار را هدایت می کند. برای استفاده از کل پتانسیل مغز می بایست هر دو نیم کره با هم هماهنگ باشند.

انتخاب ساز

فرا گرفتن هنر نوازندگی با انتخاب نوع ساز آغاز می گردد و اگر این انتخاب در دوران کودکی اتفاق افتد، ساز از اولین خاطرات نوازنده می گردد و در پایان نیز، یادگار بجای مانده از نوازنده، ساز و اجراهای اوست.

انتخاب نوع ساز، نخستین و در عین حال، مهمترین مسئله ای است که یک فرد دوستدار نوازندگی با آن روبرو می گردد چرا که بسیار اتفاق می افتد که پس از مدتی هنرجو احساس دل زدگی از انتخاب خود پیدا کرده و نوازندگی را رها می کند. زیرا در زمان انتخاب، او به علت نداشتن اطلاعات کافی نتوانسته انتخاب صحیحی در این زمینه انجام دهد.

بشر در طول تاریخ برای هنر نوع سلیقه، تفکر، طبیعت و احساس خود، سازی را آفریده است و امروز ما می توانیم با آگاهی کامل، سازی را که جوابگوی احتیاجات مختلف موسیقایی ما می باشد انتخاب کنیم.

فواید نوازندگی

نواختن موسیقی: 10 فایده برای مغز

نواختن ساز مزایای بسیاری دارد و می تواند باعث انرژی بخشی به شما و اطرافیانتان گردد. در این مقاله به 10 مورد از این فواید پرداخته ایم.

1- افزایش ظرفیت حافظه

تحقیقات نشان داده است که نواختن موسیقی و نیز گوش دادن به آن باعث تحریک مغز و افزایش ظرفیت آن می شود. در یک آزمایش، به 22 کودک بین سه الی چهار و نیم سال، درس های کیبورد و یا آواز داده شد. در سوی دیگر، به گروهی 15 نفره نیز هیچ درس موسیقی ارائه نشد. هر دو گروه در یک کلاس پیش دبستانی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، کودکانی که در کلاس های هفتگی کیبورد شرکت می کردند، 34 درصد بهتر از سایرین در کسب مهارت های ماندگار عمل کردند.

بنابر مقاله ای که در مجله آنلاین تلگراف منتشر شده است، «تحقیقات اخیر نشان می دهد که نواختن منظم یک ساز باعث تغییر شکل و قدرت مغز شده و می توان از آن برای بهبود مهارت های شناختی افراد استفاده کرد.» همچنین تحقیقات نشان داده است که نواختن منظم موسیقی باعث بهبود مهارت در استفاده از دستان، شنوایی، ذخیره اطلاعات صوتی در ذهن و حافظه در افراد می شود. همچنین این کار می تواند به اندازه 7 نمره، آی کیوی افراد را بهبود بخشد.

2- بهبود دادن مدیریت زمان و مهارت های سازماندهی

یادگیری نواختن یک ساز نیازمند تمرین منظم و سازماندهی می باشد و یک موسیقیدان خوب می داند که کیفیت زمان تمرین از کمیت آن مهم تر است. یک نوازنده برای این که بتواند سریعتر پیشرفت کند، خواهد آموخت که چگونه زمان خود را سامان دهد و از زمان خود به شکل بهینه استفاده نماید.

لذت نوازندگی

لذت بردن از نوازندگی تنها برای نوازندگان عالی و سطوح بالا نیست. از اولین درس نوازندگی می توانید از آن لذت ببرید. حتی از نواختن تنها یک نت، تنها تمام وجود خود را معطوف کنید که بهترین و زلال ترین صدا را از همان یک نت ایجاد کنید. آن گاه شما با نواختن حتی یک نت نوازنده اید. و آن می تواند در درون شما اثر کند.

نکات حیاتی برای هنرجویان موسیقی

  • هیج گاه ساز موسیقی خود را از روی بی حوصلگی ننواز. همیشه قطعه موسیقی را تا آخر و با احساس تر و تازه بنواز و هیچ گاه در نیمه راه رها مکن.
  • کش دادن و عجله، هر دو نواقص یکسان و بزرگی هستند.
  • به آن بیاندیش که قطعات آسان را درست و خوب اجرا کنی، این کار بهتر از آن است که قطعات دشوار را در حد متوسط بنوازی.
  • دقت کن که باید مراحل پیشرفت را پله پله طی کنی.

واژه ی «مقام» در فرهنگ موسیقی ایران

ریشه شناسی چند واژه ی موسیقی(دفتر سوم)-اکبر یاوریان

مقام
   maqâm         اصطلاحی در موسيقی ايران كه حدوداً تا دو سده­ ی اخير با مفهوم واژه­ ی كنونی «دستگاه» و نيز به­ معانی لحن، آهنگ،‌ آهنگ اصلي،‌ دستگاه اصلی مورد استفاده بوده است. امروزه هم ­گاهاً در موسيقی ملی و غالباً در موسيقی نواحي بكار برده می شود...

واژه­ ی مقام با تلفظ­ های گوناگونی مثل؛ «موقام»(در موسيقی آذربايجان)، «مِقوم»məqom (در لری)، «مُقوم» (خراسانی)، «قام» و «مقام» (كردی)، «مَكام»(اُزبكی، تاجيكی) و... در سراسر پهنه­ ی ايران بزرگ حاكی از استفاده­ ی فراگير و محوری آن در دورانی طولانی (شايد از نيمه­ ی دوم دوره­ ی اسلامی تا حدود دو قرن اخير) است؛...

«از لحاظ ­تاريخی ­مفهوم­ مقام، اولين­ بار درقرن­ هشتم هجری (چهاردهم ميلادی)، درفرهنگ ­موسيقی اسلام عموميت پيدا می كند. قبل از اين تاريخ فارابی و ابن ­سينا در آثار خود تركيبات متفاوت گروه های اصوات را «اجناس» (مفرد؛ جنس) و تشكيل آنها را بصورت توالی اكتاو «جماعه» نام می­­ دهند. بعدها صفی­ الدين اُرموی به­ جای آن...

واژه ی «بیات» در فرهنگ موسیقی ایران

ریشه شناسی چند واژه ی موسیقی(دفتر سوم)-اکبر یاوریان

بیات   bayât        
این واژه امروزه در ترکیب­ هایی مانند بیات­ ترک، بیات اصفهان، بیات عجم و غیره در موسیقی ملی ایران و به اشکالی نسبتاً مشابه در فرهنگ­ های همجوار بکار می­ رود اما به تنهایی مورد استفاده نیست. گرچه در فرهنگ­ ها (از جمله غیاث­ اللغات و آنندراج) به­ عنوان شعبه­ ای در موسیقی قدیم دیده ­می­ شود و بجز در ترکیب­ ها و اشکالی مانند: نوروز بیاتی، نیم بیاتی، بیاتی و... در متون پیش از زمان نگارش فرهنگ­ های ذکر شده نیامده است، ضمن آنکه در میان اسامی الحان و نغمات کهن وجود ندارد مگر به مانند برخی از نغمه­ ها دچار تغییر نام گردیده و مفهوم آن دگرگون شده باشد...

برخی واژه­ ی بیات را صورتی از بایات (ترکی) و نام قبیله­ ای از قبایل ترکمن دانسته­ اند و بیاتی خواندن را به معنی دوبیتی­ های عاشقانه­ ای که در موسیقی ترک مرسوم است، مبنای این واژه در موسیقی ایرانی می­ دانند...

اگر واژه­ ی «بای» را بتوان مأخذ بیات تصور کرد باید گفت: در فرهنگ­ ها «بای» bây واژه­ ای ترکی آمده و صورتی از واژه­ ی بیگ گفته شده: امروزه وزیر را در ترکیه بای گویند (دهخدا) در این صورت با درک ریشه­ ی واژه­ ی بِیگ (= بگ که در اوستا و پارسی باستان به شکل بَگَه baga و بَغَ baγa به معنی خدا، دادار و صاحب آمده) می­ توان حدس زد...

موسیقی به روش های بسیاری تقسیم بندی می شود؛

بر اساس دورۀ هنری پیدایش:

  • موسیقی گریگورین
  • موسیقی دوره باروک
  • موسیقی کلاسیک
  • موسیقی مدرن

بر اساس ساختار آواشناسی:

مختصـری از تاریخ کهن موسیقی لرستان

لرستانداده هاي باستان شناسي ،در كنار برخي آداب ،سنن و واژه هاي بجا مانده از گذشته ي تاريخ فلات ايران و سرزمين هاي همجوار و مرتبط ،تنها دستاويز و راهنماي ورود به تاريكي هاي پر پيچ وخم تاريخ اين سرزمين است. يقينا"براي بررسي پيشينه ي موسيقي بازماندگان اقوام كهني چون كاسي ها (ساكنين لرستان كنوني )نيز تنها همين شيوه راه گشا خواهد بود.اما حقيقت امر اين است كه تاكنون بطور كلي نه كاوش چشم گير وپي گير علمي وگسترده ي باستانشناسي صورت پذيرفته ونه آراء به نسبت قاطع زبانشناسي ارائه شده است .(مجموع گزارش هاي باستانشناسي در طي دو قرن اخير حكايت  از آن دارد كه در آغاز به بهانه نا امني منطقه امكان كاوش وجود نداشته ،حال بايد پرسيد اينك كه قريب يك قرن از امن شدن منطقه گذشته است چرا در اين همه نقاط مستعد كاوش اقدامات مفيد و جامع باستان شناسي صورت نمي گيرد.)

در اين ميان سرزمين لرستان بعنوان كهن ترين مأمن تاريخي فلات ايران بيش از ساير نقاط مورد بي توجهي وبي مهري قرار داشته است.  اين در حالي است كه عموم پژوهشگران همواره بر اهميت تاريخ ، فرهنگ مردم لرستان ( به عنوان شعبه اي اصيل و بكر از اقوام آريايي) در روند شكل گيري تاريخ تمدن كهن وباستاني ايران و بلكه جهان اذعان دارند .در همين راستا گاه به صورت گزينشي ويا به طور مختصر رد پاي كاسي هاي را در اعماق فرهنگ وتمدن بين النهرين كاويده ،اما از جايگاه وپايگاه اصلي آنان  (لرستان ) مطلب چندان روشن و رهگشايي بدست نداده اند .( گرچه اعتقاد كلي بر آن بود كه دوره ي اقتدار كاسيت ها از تاريك ترين ادوار تاريخ بين النهرين است.)

ورود یا عضویت

برای دانلود فیلم های آموزشی و عضو شدن در انجمن موسیقی سایت نیاز است تا فرم عضویت را تکمیل کنید :

مشاوره(ارسال پرسش)

سعی ما بر آن است که برای سوال های متنوع و مختلف شما در زمینه ی موسیقی، اعم از تاریخ موسیقی، تئوری موسیقی، ردیف و ردیف شناسی، انتخاب ساز، نحوه ی شروع آموزش و... پاسخ رضایت بخشی ارائه کرده و در این راه به شما عزیزان کمک نماییم. برای این مقصود علاوه بر تماس و رابطه ی مستقیم با استاد یاوریان، از دیگر موسیقی دانان و پژوهندگان برگزیده ی کشورمان نیز بهره خواهیم برد و در صورت لزوم از منابع مکتوب استفاده کرده و یا منبع مورد نظر را به شما معرفی خواهیم کرد. همکاری و همیاری با علاقه مندان مهم ترین موردی است که از طرف استاد یاوریان به ما توصیه شده است. ما هم در این راستا از شما سروران گرامی درخواست راهنمایی و همکاری داریم. برای این منظور فرم زیر ارائه شده تا شما همراهان مهربان سئوال ها و یا پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید:

فرم مشاوره (ارسال پرسش)

عضویت در خبرنامه

این سایت با مطالب ویژه و پیوست های قابل دانلود بروز می شود. با عضویت در خبرنامه، سعی بر این است که شما را از هر بروز رسانی آگاه کنیم :