باغ سیاووشان (یکی از الحان دوره ساسانیان)

خُسروانی ها (پژوهشی در اسامی الحان دوره ی ساسانیان)-اکبر یاوریان

باغ سیاووشان bâγ-e-siyâvušân

در اغلب روایت ­ها؛ این ترکیب به عنوان نام یکی از الحان دوره­ ی ساسانیان گفته شده و در پاره ­ای از روایات از جمله؛ فرهنگ شعوری؛ نام یکی از الحان سی­ گانه­ ی باربُد، خنیاگر خسروپرویز آمده و شواهد زیر را برای آن ذکر کرده­ اند:

قُمریان راه گل و نوش لبینا راندند              صُلصُلان باغ سیاووشان با سروستاه

                                                                                                                                                                                    «منوچهری»

و:   گه به بستان اندرون بستان شیرین برکشد           گه بباغ اندر همی باغ سیاووشان زند

                                                                                                                                                                         «رشیدی»

 در هیچ یک از رساله­ های موسیقی هزاره­ ی اخیر و همچنین در ردیف­ های دستگاهی امروز، مقام و شعبه و یا گوشه­ ای به این نام مشاهده نمی­ شود و این خود سبب این گمان می­ شود که شاید فرهنگ­نامه­ های چند سده­ ی گذشته و سپس به تبع آن برخی از پژوهشگران و گردآورندگان واژگان موسیقایی، صرفاً با استناد به شواهد ذکر شده از منوچهری و رشیدی و یا روایتی مانند آن، واژه­ ی «باغ سیاووشان» را در زمره­ ی اسامی الحان یاد شده قرار داده ­اند. اما توصیف فردوسی از شهر یا قلعه­ ی سیاوش ساخته «گنگ دژ» که در سطور بعد می­ آید این ایده را غیرقابل قبول می­ کند...

عدد نمادین چهل و نشانه های کیهانی

پژوهشی درباره ی عدد نمادین چهل-اکبر یاوریان

نبرد شیر و گاو

 برخی پژوهش­ ها نکات جالبی از انطباق نبرد شیر و گاو و گاوکشی در آیین میتراییسم (مهر) ارائه داده­ اند که تقریباً با تمام جهات محور اصلی بحث ما (عدد نمادین چهل) ارتباط مستقیم نشان می­ دهد. دیوید اولانسی (1380) در پژوهشی، میتراپرستی رومی را از بحث فوق مستثنی ندانسته و ضمن قیاس میترا با برساوس (صور فلکی معروف در اساطیر نجومی) آن را در میان حرکت پیاپی گروهی از صور فلکی که همگی با هم در زمان معینی از سال، قابل رویت­ اند، به مفهوم یک دوره­ ی نجومی دانسته است. و جالب­ تر آن­که حرکت این صور (گاو، عقرب، سگ، مار، کلاغ، شیر و پیاله) و دوره­ ی نجومی آن همانست که در بحث چله­ ها و آیین­ های زمستانی مربوط به آن و خوشه­ ی پروین (در شعر هسیودس و سیستم گاهشماری یونانی) به منظور انطباق دوره­ های گوناگون کشاورزی با شرایط جغرافیایی و زندگی انسانی صورت می­ گرفته است.

در منابع پژوهشی دین، فرهنگ و اساطیر ایران باستان، هریک از عناصر نبرد نمادین شیر و گاو از جایگاه ویژه و در عین حال چندگانه و متضاد خود برخوردارند، گرچه در نهایت مفاهیم متفاوت زمینی و آسمانی آنها، همه در جهت تقویت روحی پیروان و عبور صحیح و موفق آنان از سختیِ دوره­ های گوناگون زندگی فصلی و کشاورزی بوده است...

دیوید اولانسی ذیل بحث نبرد شیر و گاو می­ آورد:

ورود یا عضویت

برای دانلود فیلم های آموزشی و عضو شدن در انجمن موسیقی سایت نیاز است تا فرم عضویت را تکمیل کنید :

مشاوره(ارسال پرسش)

سعی ما بر آن است که برای سوال های متنوع و مختلف شما در زمینه ی موسیقی، اعم از تاریخ موسیقی، تئوری موسیقی، ردیف و ردیف شناسی، انتخاب ساز، نحوه ی شروع آموزش و... پاسخ رضایت بخشی ارائه کرده و در این راه به شما عزیزان کمک نماییم. برای این مقصود علاوه بر تماس و رابطه ی مستقیم با استاد یاوریان، از دیگر موسیقی دانان و پژوهندگان برگزیده ی کشورمان نیز بهره خواهیم برد و در صورت لزوم از منابع مکتوب استفاده کرده و یا منبع مورد نظر را به شما معرفی خواهیم کرد. همکاری و همیاری با علاقه مندان مهم ترین موردی است که از طرف استاد یاوریان به ما توصیه شده است. ما هم در این راستا از شما سروران گرامی درخواست راهنمایی و همکاری داریم. برای این منظور فرم زیر ارائه شده تا شما همراهان مهربان سئوال ها و یا پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید:

فرم مشاوره (ارسال پرسش)

عضویت در خبرنامه

این سایت با مطالب ویژه و پیوست های قابل دانلود بروز می شود. با عضویت در خبرنامه، سعی بر این است که شما را از هر بروز رسانی آگاه کنیم :