موسیقی و نیایش

اولین خاستگاه موسیقایی بشر استفاده­‌ی ناگزیر ابزاری از آن برای رهانیدن جان از خطر مرگ بوده است. مثلاً اولین آواهایی که حنجره­‌ی تازه به تکامل رسیده­‌ی او ایجاد می­‌کرده، نوایی تقلیدی از طبیعت برای به دام انداختن شکار یا آگاه ساختن هم­‌نوعان از خطری مرگ­‌آفرین بوده که حیات او را تهدید می­‌کرده است. چنان­چه زبان هم به عنوان همزاد آواز و موسیقی، همین سرنوشت را داشته است. اما پس از عبور از این دوره­‌ی بسیار طولانی که شاید دست­‌کم یک تا یک و نیم میلیون سال به­‌طول انجامیده، تا جایی که حافظه­‌ی تاریخی بشر یاری می­‌دهد؛ موسیقی تنها و تنها با انگیزه ستایش و نیایش خدایگان به اجرا درمی­‌آمده است. این نوع از بکارگیری موسیقی نیز با هدف استمدادجویی از خدایگان (به عنوان نیروهای خیر) صورت می­‌گرفته است تا از جان و مال آنان در برابر خطر نیروهای شر دفاع شود. دوره­‌ی اخیر که خود می­‌تواند از سابقه­‌ای چند ده هزار ساله برخوردار بوده باشد، بی­‌تردید ریشه در اعماق دوره­‌ی طولانی و پُر از مشقت پیشین داشته است.

بررسی عناصر چهارگانه دروازه، تاق، سوق و باغ، در بافت شهری اصفهان و تاثیر آن بر توسعه گردشگری

چکیده:

IMG-20151006-WA0004این نوشتار پژوهشی تاریخی و ادبی پیرامون چهار عنصر مهم ( چهاردروازه و چهارتاق ، چارسوق و چهارباغ) در بافت کهن شهر اصفهان است. در طی آن ضمن تاریخ شناسی واژگان و ترکیب های مورد بحث، به پژوهشی هر چند مختصر اما مستند درباره سابقه ی بناهای نجومی در این شهر( و دیگر نواحی) و نیز جایگاه اعتقادی و نمادین آنها در فرهنگ و ادیان پیش از تاریخ و ادوار مختلف تاریخی این منطقه پرداخته شده است.نگارنده برای بدست آوردن نتیجه ایی مطلوب پس از مرور سابقه ی نگرش به علوم کیهانی و نمادپردازی اقوام در متون کهن و کتب مقدس ، به منابع معتبر و دست-آوردهای نوین پژوهشی صاحب نظران و پژوهندگان استناد کرده است...

مختصری از تاریخ کهن موسیقی لرستان

لرستانداده هاي باستان شناسي ،در كنار برخي آداب ،سنن و واژه هاي بجا مانده از گذشته ي تاريخ فلات ايران و سرزمين هاي همجوار و مرتبط ،تنها دستاويز و راهنماي ورود به تاريكي هاي پر پيچ وخم تاريخ اين سرزمين است. يقينا"براي بررسي پيشينه ي موسيقي بازماندگان اقوام كهني چون كاسي ها (ساكنين لرستان كنوني )نيز تنها همين شيوه راه گشا خواهد بود.اما حقيقت امر اين است كه تاكنون بطور كلي نه كاوش چشم گير وپي گير علمي وگسترده ي باستانشناسي صورت پذيرفته ونه آراء به نسبت قاطع زبانشناسي ارائه شده است .(مجموع گزارش هاي باستانشناسي در طي دو قرن اخير حكايت  از آن دارد كه در آغاز به بهانه نا امني منطقه امكان كاوش وجود نداشته ،حال بايد پرسيد اينك كه قريب يك قرن از امن شدن منطقه گذشته است چرا در اين همه نقاط مستعد كاوش اقدامات مفيد و جامع باستان شناسي صورت نمي گيرد.)

در اين ميان سرزمين لرستان بعنوان كهن ترين مأمن تاريخي فلات ايران بيش از ساير نقاط مورد بي توجهي وبي مهري قرار داشته است.  اين در حالي است كه عموم پژوهشگران همواره بر اهميت تاريخ ، فرهنگ مردم لرستان ( به عنوان شعبه اي اصيل و بكر از اقوام آريايي) در روند شكل گيري تاريخ تمدن كهن وباستاني ايران و بلكه جهان اذعان دارند .در همين راستا گاه به صورت گزينشي ويا به طور مختصر رد پاي كاسي هاي را در اعماق فرهنگ وتمدن بين النهرين كاويده ،اما از جايگاه وپايگاه اصلي آنان  (لرستان ) مطلب چندان روشن و رهگشايي بدست نداده اند .( گرچه اعتقاد كلي بر آن بود كه دوره ي اقتدار كاسيت ها از تاريك ترين ادوار تاريخ بين النهرين است.)

جلیل شهناز، افتخار آفاق

 جلیل شهنازاستاد جلیل شهناز را اغلب تنها به عنوان نوازنده چیره‌دست «تار» می‌شناسند و معرفی می‌کنند، اما حقیقت امر چیز دیگری است. چراکه وی افزون بر آشنایی با نواختن سازهای دیگری چون؛ سه تار، ویلن، سنتور و تنبک، به واقع یک پدیده بزرگ و استثنایی در ردیف شناسی و موسیقی‌شناسیِ ایرانی و در عین حال نوازنده‌ای صاحب سبک و نوآور است که از لحاظ سطح مقام و دانش و دایره شناخت و تسلط بر کُنه موسیقی ایرانی، تنها قابل مقایسه با کسی مانند درویش خان است. مروری هرچند کوتاه بر زندگینامه و آثار بازمانده از این بزرگمرد هنر ایران زمین، جایگاهی بسی بالاتر از این برای وی رقم می‌زند و به اثبات می‌رساند. جلیل شهناز در سال 1300 شمسی، در برهه‌ای از تاریخ موسیقی ایران پا به عرصه وجود نهاد که دامنه تب و تاب‌های ناشی از انقلاب مشروطه، تجدد طلبی و نوگرایی، سراسر مرزهای این سرزمین را درنوردیده، و پدیده‌های گوناگون علمی، فرهنگی و هنری را نیز تحت شعاع خود قرار داده بود. در این میان فضای حاکم بر زادگاه مستعد وی؛ اصفهان و خانواده شیفته موسیقی اش، و خود پدیده موسیقی، از این غائله مستثناء نبودند.

اميركبير، باني رنسانس موسيقي ايران

نگاهي مختصر برخلوت هميشگي موسيقي سنتي ايران

موسيقي سنتي ايراندر ميان نخبگان قديمي ترين تعريف جامع از موسيقي را افلاطون به زيبايي ارائه داده است: ...موسيقي ناموس اخلاقي است كه روحي به جهانيان بدل به تفكر، جهش به تصور، شادي به حيات و همه چيز مي دهد...
و امام غزالي متوفي به سال 505 هـ . ق برابر با 1111 ميلادي در ميان انديشمندان اسلامي نافذترين شرح از موسيقي را بيان كرده است.
وي مي گويد: ...دل ها و انديشه هاي نهاني، معادن اسرارند و مخازن سنگ هاي گرانبها و در ميان آنها گوهرهايي يافت مي شود كه همگي چونان اخگرانند نهفته در دل آهن و پولاد و ...
و كشف اسرار آنها به هيچ راه ديگر ميسر نيست مگر با جرقه سماع، چرا كه به هيچ طريقي نمي توان به دل ها راه برد مگر از طريق گوش... و سماع حقا كه محك راستين است، چه همينكه روح موسيقي در كالبد دل بدمد، هر آنچه كه آن مستولي است، همان را از آن بيرون مي آورد....
اما از نگاه علمي موسيقي را فن تركيب اصوات دانسته اند به نحوي كه به گوش خوشايند باشد.

خلیج فارس و باورهای ایرانی

خلیج فارسبا نگاهی گذرا به نقشه‌های جهان درمی‌یابیم که اهمیت موقعیت استثنایی جغرافیایی ایران و شرایط مستعد زیست‌ محیطی و تاریخی این قسمت از کره خاکی و بالطبع رشد و بالندگی تمدن ایرانی بر بستر آن، سبب تحرک رقبای طمعکار شده که همواره در راه تحقیر و تخریب کانون آن بوده‌اند. در این راستا تاریخ‌نگاران غربی باسابقه‌ای به اندازه زمان آشنایی یونانی‌ها با این تمدن و شکوفایی آن از روی کینه‌ورزی و حسادت، پیوسته به تحریف تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی و رشد بالا‌ و نتایج اثرگذار آن پرداخته‌اند. بارها روسیاهی پیشتازان دروغپرداز این گروه مانند هرودت در جعل تاریخ به اثبات رسیده است.
دست یونانی‌ماب‌ها و سپس به دنبال آن (و شاید برآمده از همین آستین) اعراب و بیگانه‌پرست‌ها آلوده در این جنایات بوده و جالب‌تر آنکه امروز هم پس‌ماندگان و پس‌آیندگان این دو در کنار هم، یکی بانگ کذایی «خلیج عرب» را سر می‌دهد و دیگری به تایید و ترویج آن می‌پردازد.

ویژگی حرف «ژ» در واژه های لُری و لکی

اکبر یاوریانکثرت تلفظ حرف  «ژ» در زبان لری و لکی (به ویژه در میان لرهای ساکن در لرستان) و ابدال حروف «ج» ، «ز» و «ش» (در برخی واژه ها) به حرف «ژ» یکی از ویژگیهای بارز این گویش هاست. ابدال «ج» به «ژ» مانند: ژائنه žâanə (= جاویدن؛ جویدن)، واژوی vâžəvi (= واجبی؛ مخلوط آهک و زرنیخ برای زدودن موهای زائد)، ابدال «ز» به «ژ» مانند: مژنه məžanə (= مزیدن؛ مکیدن)، بریژه bəriža (= بریزه؛ نوعی صمغ، آدامس کوهی) و ابدال «ش» به «ژ» مانند: تَژگا tažgâ (= تش گاه؛ آتش گاه، اجاق)، قُژ qož (= قوش؛ پرنده ی معروف) و ... همه از نشانه های تمایل به تلفظ «ژ» به جای حروف یاد شده در زبان های لری و لکی است. این تمایل در لکی به مانند کردی بیشتر دیده می شود مانند: ژن žan (= ژن)، ژیر žēr  (= زیر)1 و ...

ورود یا عضویت

برای دانلود فیلم های آموزشی و عضو شدن در انجمن موسیقی سایت نیاز است تا فرم عضویت را تکمیل کنید :

مشاوره(ارسال پرسش)

سعی ما بر آن است که برای سوال های متنوع و مختلف شما در زمینه ی موسیقی، اعم از تاریخ موسیقی، تئوری موسیقی، ردیف و ردیف شناسی، انتخاب ساز، نحوه ی شروع آموزش و... پاسخ رضایت بخشی ارائه کرده و در این راه به شما عزیزان کمک نماییم. برای این مقصود علاوه بر تماس و رابطه ی مستقیم با استاد یاوریان، از دیگر موسیقی دانان و پژوهندگان برگزیده ی کشورمان نیز بهره خواهیم برد و در صورت لزوم از منابع مکتوب استفاده کرده و یا منبع مورد نظر را به شما معرفی خواهیم کرد. همکاری و همیاری با علاقه مندان مهم ترین موردی است که از طرف استاد یاوریان به ما توصیه شده است. ما هم در این راستا از شما سروران گرامی درخواست راهنمایی و همکاری داریم. برای این منظور فرم زیر ارائه شده تا شما همراهان مهربان سئوال ها و یا پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید:

فرم مشاوره (ارسال پرسش)

عضویت در خبرنامه

این سایت با مطالب ویژه و پیوست های قابل دانلود بروز می شود. با عضویت در خبرنامه، سعی بر این است که شما را از هر بروز رسانی آگاه کنیم :